ייצור לוחות חשמל וציוד עזר לארונות חשמל

לוחות החשמל המכונים גם "לוחות חלוקה" משמשים להעברת האנרגיה החשמלית בין מקור ההזנה שלהם לבין הצרכנים. הלוחות מותקנים בארונות חשמל ייעודיים העשויים חומרים שונים כגון פיברגלס, פוליאסטר, פח או פוליקרבונט. המהנדסים מבית תמחש תעשיות מתכת וחשמל בע"מ, מציינים כי ייצור לוחות חשמל דורש בקרת איכות מחמירה ועמידה בקריטריונים של מכון התקנים. 
 

לוחות החשמל כוללים מפסק ראשי, מהדקים, פסי צבירה ומערכות הגנה שמטרתן למנוע תקלות שונות כגון עומס יתר, התחשמלות או קצר חשמלי. המהדקים הנם רכיבים המאפשרים לחוטי החשמל חיבור קבוע אל יתר רכיבי הלוח באופן שחוסך עריכת שינויים בלוח עצמו במקרה של שינויים בכמות החוטים היוצאים והנכנסים או באופן שבו הם מסודרים. 

 

מערכות ההגנה הקיימות בלוחות החשמל הסטנדרטיים


ייצור לוחות חשמל כולל, כאמור, פסי צבירה העשויים לרוב מנחושת שמטרתם לשמש כמעין מרכזיה למכלול הצרכנים הניזונים מהלוח. ניתן למנות כמה מערכות שונות של הגנות הקיימות בלוחות החשמל הסטנדרטיים, שלכל אחת מהן תפקיד ייעודי, כמו מפסק אוטומטי המספק הגנה בפני קצר חשמלי, מפסק אוטומטי להגנה בפני עומס יתר ואו ממסר פחת להגנה מפני התחשמלות, כשההגנות הללו פועלות באמצעות ניתוק מקור התקלה מזרם החשמל. 
 

מערכת הגנה נוספת מתריעה על זרם זליגה ומיושמת דרך מערכת הפיקוד האלקטרונית. להבדיל ממערכות ההגנה האחרות, מערכת זו איננה מנתקת את מקור התקלה אלא מתריעה על קיומה בלבד. המומחים מבית תמחש מסבירים שבכל לוח חשמל ישנן כמה הגנות שונות, אך לא כל לוח מכיל בהכרח את כל סוגי ההגנות.

 

לוח חשמל (המכונה גם "לוח חלוקה") מהווה מערכת אשר תפקידה העברת האנרגיה החשמלית ממקור ההזנה שלה (לרוב, חברת החשמל באמצעות תחנת כוח, לעיתים, גנרטור) אל הצרכן / הצרכנים העושים בו שימוש. ה"צרכן" הניזון מלוח החשמל יכול להיות מכשיר חשמלי בודד או מערכות חשמל בסדר גודל גדול (כמו בניין) ואף גדול הרבה יותר. בשל חשיבותם והתפקיד המרכזי שהם ממלאים בכל תחום קיים ייצור לוחות חשמל הינו משימה רצינית, אותה יש להותיר בידי חברות העוסקות והמתמחות בתחום ייצור לוחות חשמל, כמו תמחש, לדוגמה.

 

מדוע חשובה מקצועיותו של היצרן בעת ייצור לוחות חשמל?

 

חשמל הוא עניין רציני, גם כשהוא מובל לבתים שלנו, וגם כאשר הוא משמש משרדים, מפעלים ומשאבים אחרים (ברמת המדינה). חלק גדול מזרימתו השוטפת תלוי באיכותו של לוח החשמל אליו מחוברים מקור ההזנה מצד אחד והצרכן/ים מצד שני. לוח חשמל כזה ופעילותו התקינה מוגנים על ידי מספר הגנות מסוגים שונים (כמו מאמ"ת - מפסק אוטומטי מגנטי תרמי או ממסר פחת המגן בפני התחשמלות), אולם, הגנות אלה אינן בהכרח מצויות בכל לוח. מאחר ולוח החשמל מהווה את הבסיס לכל הפעילות החשמלית המתבצעת דרכו, לאיכותו, הנגזרת ממקצועיותו של היצרן שייצר אותו, יש חשיבות ליכולתו לבצע את המשימה המוטלת עליו בהצלחה ולאורך זמן.

 

מהן אמות המידה בהן צריך לעמוד יצרן המייצר לוחות חשמל?

 

כמו שניתן להבין, ייצור לוחות חשמל הוא עסק שאין בו מקום לחאפרים, ל"סמוך" ול"אל תדאג, יהיה בסדר!"! מפעל העוסק בייצור לוחות חשמל חייב לעמוד בתקנים מסוימים אשר קבועים בחוק, כדי להבטיח את ייצורם של לוחות תקניים, תקינים ובטוחים לשימוש עבור הצרכנים. ניסיון לעגל פינות או להתפשר בבחירת החומרי הגלם של לוח חשמל, עלולים להוביל לתקלות, שבמקרה הטוב, רק תפגענה בציוד יקר, במקרים הגרועים יותר - עלולות לעלות בחיי אדם. אין בתחום הזה מקום למי שמזלזל או איננו עובד על פי הספר (והחוק)!

 

פתרונות טכניים בהתאמה אישית בשיטת ה- "TAILOR MADE"


חברת תמחש שנוסדה באשקלון בשנת 1982, נחשבת לאחת מחברות המובילות בתחום ומתמחה בפיתוח וייצור לוחות חשמל, ארונות חשמל וארונות תקשורת ופיקוד. כמו כן, החברה מייצרת ארונות נירוסטה, זיווד אלקטרוני וציוד עזר לארונות חשמל. 
 

מפעל החברה מתפרס על פני שטח של מעל ל-8,000 מ"ר, ומועסקים בה קרוב ל-130 עובדים, בהם יועצים טכניים, מהנדסי חשמל והנדסאים. הפתרונות הטכניים שמספקת חברת תמחש מיוצרים בהתאמה אישית לצורכי הלקוחות השונים בשיטת ה- "TAILOR MADE" ועל פי תקן ISO 9001-2008 לניהול מערכות להבטחת איכות. 
 

מוצריה של החברה עומדים בתקנים הבינלאומיים IEC-61439-1-2 ו- IEC-62208 ומאושרים לשימוש על ידי חברת החשמל, חברת מקורות ומשרד הביטחון. בין לקוחותיה של חברת תמחש נמנים מוסדות, קבלנים, יצרני לוחות חשמל, מפעלים ועוד.

ייצור לוחות חשמל | תמחש תעשיות מתכת